twitterlogo facebook logo instagram

v training kl

algemeen kl

v training kl

algemeen kl

twitterlogo facebook logo instagram

Een goede voorbereiding

Het wandelen van een meerdaagse wandelprestatietocht zoals de Vierdaagse vereist een goede voorbereiding. Het is zeer verstandig om dit systematisch op te bouwen zodat uw lichaam aan deze inspanningen kan wennen. Hierdoor voorkomt u blessures en teleurstellingen en wandelt u een stuk plezieriger.

Luister naar uw lichaam

‘Luister’ goed naar uw lichaam en neem, indien nodig, een stapje terug. Als u twijfelt over uw gezondheid en/of lichamelijke conditie, raadpleeg een arts!

Warming up

Ga altijd langzaam van start met een wandeltocht, zodat uw spieren rustig warm kunnen worden. Verhoog het tempo wanneer uw spieren warm zijn geworden.

Voeding

Wanneer u intensiever gaat wandelen, is het belangrijk dat u voldoende eet zodat u over genoeg 'brandstof' beschikt om de tocht op een prettige manier uit te lopen. Tijdens de tocht een energierijk tussendoortje eten, geeft weer even wat extra energie. Het is ook belangrijk om voldoende te drinken. De hoeveelheid hangt af van de weersomstandigheden (temperatuur en luchtvochtigheid). Neem water mee en drink regelmatig. Voor meer informatie over voeding en drinken, verwijzen we u naar de pagina Eten & Drinken.

Wandel in een gevarieerd tempo

Wanneer u uw conditie wilt verbeteren, wandel dan geregeld een stuk in een sneller tempo en neem daarna uw 'normale' tempo weer aan. Doet u dit vaker, dan zult u zien dat uw 'normale' tempo omhoog gaat. Raakt u tijdens het wandelen vermoeid, stop dan niet, maar loop even in een lager wandeltempo. Muziek kan u helpen met het bepalen van het wandeltempo.

Samen wandelen

Tochten maken met een collega-wandelaar die hetzelfde wandeltempo prettig vindt, kan erg gezellig zijn. Indien u met anderen op stap gaat, laat u dan niet verleiden om mee te gaan met een te hoog tempo. U zult dan namelijk na enkele kilometers merken dat het wandelen minder goed gaat en heeft daardoor kans blessures op te lopen.

Gevarieerde routes

Varieer bij het lopen van trainingstochten. Kies eens voor een andere provincie, wissel verharde en onverharde wegen af, kies afwisselend voor vlakke en heuvelachtige omgeving. Slingerende wegen bieden ook afwisseling, aan lange rechte stukken lijkt soms geen einde te komen.

Neem de tijd

Neem de tijd om uw wandeling te maken. Het dragen van een horloge kan druk veroorzaken om de wandeltocht binnen een bepaalde tijd te volbrengen. Dit kan uw wandelritme negatief beïnvloeden. Neem in ieder geval bewust de tijd om te wandelen en rust op tijd. Ga dan niet op de koude grond zitten. Uw spieren koelen daardoor snel af en worden stijf. Als u het gevoel heeft dat uw benen zwaar worden, neem dan de tijd om alle beenspieren te rekken. Zo geeft u de spieren even rust. Na het rekken van de spieren zullen uw benen prettiger aanvoelen.

Maak een planning

Train wekelijks en bouw de afstand langzaam op. Zet in uw agenda waar en wanneer u gaat lopen, met wie, in welk tempo en over welke afstand. Op die manier kunt u ook nog eens terugkijken wanneer u welke afstanden liep. Zo kunt u ook bekijken of u al voldoende trainingskilometers gelopen heeft. Een voorbeeld van een mogelijk trainingsschema vindt u hier als pdf-bestand. Om de twee weken wordt een adviesafstand vermeld. Train echter elke week. Voor de tussenliggende weken kiest u een zelf te lopen afstand die minder is dan de laatst gewandelde wandeltocht.

Gebruik de website van het Landelijk Wandelprogramma als u uw training gevarieerd wilt opbouwen via deelname aan georganiseerde wandelevenementen. Het Landelijk Wandelprogramma bestaat uit 1.000 wandeltochten in Nederland.U kunt via een handige zoekfunctie uw eigen gewenste wandeling uitzoeken. Op www.wandel.nl kunt u ook de jaargids Landelijk Wandelprogramma bestellen. Als u lid wordt van KWBN krijgt u deze gratis. Het lidmaatschap biedt u ook andere handige voordelen tijdens de Vierdaagse.

Train onder diverse weersomstandigheden

Voor een goede voorbereiding op de Vierdaagse is het van belang dat u traint onder alle weersomstandigheden. De Vierdaagse wordt wel gelopen in de maand juli maar dat garandeert geen vier dagen zomers wandelweer. Het kan flink regenen, de temperatuur kan variëren van tamelijk fris tot extreem hoge temperaturen. Wees voorbereid op wisselend weer en neem tijdens de Vierdaagse dus de nodige voorzorgsmaatregelen.

Loop met rugzak en balletje of stokje

Draag een rugzak of heuptas. Dit is goed voor uw lichaamshouding tijdens het wandelen. U voorkomt dikke vingers tijdens het wandelen door te lopen met een balletje, verfrolletje of een stokje met touwtje in de hand.

Wilt u met uw deelname aan de Vierdaagse een goed doel steunen? 
Bezoek www.devierdaagsesponsorloop.nl voor meer informatie!

webshop banner

Disclaimer | Cookies | 2017 © Vierdaagse